Hoe werkt het ondertekenen van de koopovereenkomst?
Huis kopen
Esther van Dijk
Huis kopen
3 min

Hoe werkt het ondertekenen van de koopovereenkomst?

3 min

Gefeliciteerd! Jouw bod is zojuist geaccepteerd en je bent nu (bijna) de trotse bezitter van jouw droomhuis. Maar wat gebeurt er precies nadat je bod geaccepteerd is? Wat zijn de stappen die volgen op de mondelinge overeenstemming? In dit blog laten we je zien wat er allemaal komt kijken bij het ondertekenen van de koopovereenkomst.

Het aanleveren van de gegevens

Als je net een nieuw huis hebt gekocht en de koopovereenkomst moet opgesteld worden, dan zal er allereerst gevraagd worden om het aanleveren van jouw persoonlijke gegevens:

  • Achternaam
  • Voornamen
  • Geboorteplaats
  • Geboortedatum
  • Burgerlijke staat
  • Adresgegevens
  • Geldige legitimatie

Voorlopige en definitieve koopovereenkomst

Als de makelaar van de verkopende partij alle gegevens heeft, kan deze beginnen met het concept van de koopovereenkomst, ook wel het ‘voorlopige’ koopcontract genoemd. De gegevens van de koper en de verkoper worden opgenomen in de verkoopovereenkomst, samen met de (eventuele) voorwaarden. Denk dan bijvoorbeeld aan de prijs die overeengekomen is, de datum van de overdracht, een financieel of bouwtechnisch voorbehoud en andere afspraken die afwijkend zijn.

Is het concept van de overeenkomst opgesteld, dan zal de verkoopmakelaar deze mailen naar de kopende en de verkopende partij. Zowel de koper als de verkoper heeft vervolgens twee werkdagen de tijd om akkoord te geven of eventuele wijzigingen door te geven. Als er wijzigingen zijn, dan volgt er een overleg met de makelaar en worden de wijzigingen direct doorgevoerd in de koopovereenkomst.

Wanneer er van zowel de kopende als de verkopende partij een akkoord is, wordt de definitieve verkoopovereenkomst opgesteld. Deze wordt vervolgens weer naar beide partijen gestuurd.

Zie ook: Waar moet je op letten bij het kopen van een huis?

Hoe werkt het ondertekenen van de koopovereenkomst?

Het tekenen van de verkoopovereenkomst

Nadat de definitieve verkoopovereenkomst is verstuurd, wordt aan de verkopende partij gevraagd om een tekenafspraak te maken met de kopende partij. De definitieve koopovereenkomst kan dan ondertekend worden. In de meeste gevallen wordt deze tekenafspraak geregeld door de makelaars van de beide partijen.

Wanneer je de koopovereenkomst hebt ondertekend, is de mondelinge overeenstemming omgezet naar een schriftelijke overeenstemming. De koopovereenkomst is nu rechtsgeldig. Het is belangrijk dat alle betrokken partijen een paraaf zetten op iedere bladzijde en dat de pagina van ondertekening ook voorzien is van alle handtekeningen. Ook de plaats en datum van ondertekening dienen correct te zijn en de ontvangstbevestiging dient op de correcte manier ingevuld te zijn.

Na ondertekening van de koopovereenkomst is deze bindend. Dit is ook het moment dat de wettelijke bedenktijd van drie dagen ingaat. Na de drie dagen bedenktijd is de woning verkocht of verkocht onder voorbehoud. De woning is verkocht onder voorbehoud als er ontbindende voorwaarden opgenomen zijn in het koopcontract, zoals bijvoorbeeld onder voorbehoud van financiering of onder voorbehoud van bouwkundige keuring.

Na controle van de koopovereenkomst wordt deze opgestuurd naar de koper, de verkoper en de notaris voor verdere afhandeling.

Zie ook: Wat is de bedenktijd bij aankoop van een woning?

De afhandeling

De kopende partij is verantwoordelijk voor het aanwijzen van een notaris. Deze notaris zal aan de slag gaan met de getekende koopovereenkomst. Op basis van de overeenkomst zal een akte van levering opgesteld worden. Daarnaast zal de dag van de overdracht voorbereid worden.

Voordat de overdracht plaatsvindt bij de notaris, zal er nog een inspectie van de woning plaatsvinden. Tijdens deze inspectie wordt gecontroleerd of de woning nog in dezelfde staat is als toen de koper de woning bezichtigd heeft. Ook wordt er gekeken of alles nog naar behoren werkt. Hierna vindt de overdracht plaats bij de notaris.

De leveringsakte

Vervolgens wordt de leveringsakte opgemaakt. Het eigendom van de woning gaat nu over van de verkoper naar de koper. De leveringsakte wordt ook wel een overdrachtsakte of een transportakte genoemd.

De leveringsakte moet met de eerder getekende koopakte in overeenstemming zijn. Gaten in de koopakte worden door de notaris opgespoord, daarom is het verstandig om de notaris op tijd te betrekken bij de koop van je huis. Als de koopakte namelijk al ondertekend is voordat je bij de notaris bent geweest, dan kan er niets meer aan de akte veranderd worden. Dit is alleen mogelijk als beide partijen akkoord gaan met een wijziging achteraf.

De eigendomsoverdracht is compleet als de notaris een afschrift van de leveringsakte ingeschreven heeft bij het kadaster en de openbare registers. Afhankelijk van de notaris betaal je voor de leveringsakte rond de 600-750 euro.

Esther van Dijk Makelaardij

Ben je op zoek naar een woning in de regio Hoorn? Esther van Dijk Makelaardij helpt je graag in de zoektocht naar jouw droomhuis. Ik ondersteun je bij de beoordeling van de bouwkundige staat van het huis, ga mee naar de bezichtiging en adviseer je op het gebied van (eventueel achterstallig) onderhoud en de energiezuinigheid van de woning.

Ook help ik je bij de onderhandeling en het opstellen van de koopakte. Als Gecertificeerd Register-Makelaar Register-Taxateur, duurzaamheidsadviseur, bouwkundig adviseur en universitair geschoolde marketeer ben je bij mij altijd verzekerd van het beste resultaat. Ik verzorg de volgende diensten:

Wil je advies op het gebied van je hypotheek, de bankgarantie en verzekeringen? Neem gerust contact met mij op.

Direct contact

Je mag mij ook altijd bellen: 0621176109

Gerelateerde artikelen

In de kennisbank van Esther van Dijk Makelaardij vind je tientallen artikelen met waardevolle informatie. Heb je deze artikelen al gelezen: