Wie kiest en betaalt de notaris bij de verkoop van een woning?
Gefeliciteerd! Je hebt zojuist een woning gekocht of jouw woning verkocht. De laatste stap is naar de notaris voor de eigendomsoverdracht. Maar hoe beslis je welke notaris de koopakte opmaakt? Mag de verkoper zelf een notaris kiezen of wordt dit gedaan door de koper? Dit is afhankelijk van de afspraken die gemaakt zijn in de koopovereenkomst tussen koper en verkoper. Degene die de notaris betaalt mag namelijk ook de notaris uitkiezen. In de meeste gevallen is dit de koper van de woning.
Wie kiest de notaris?
Als er onroerend goed wordt verkocht, dan betaalt de koper de notaris. In veel gevallen is het ook zo dat de koper de notaris mag uitkiezen, al zijn er wel uitzonderingen op deze regel. Als je het eens bent over het aanstellen van de notaris, dan is er verder geen probleem. Je kunt dan als koper en verkoper een beroep doen op de notaris van jullie keuze. Ben je het niet eens over de notaris? Dan kun je ieder je eigen notaris kiezen.
In dit geval zijn er twee notarissen, waarbij de akte opgemaakt wordt door de notaris van de koper. Het ligt anders bij een openbare verkoop. De notaris die de openbare verkoop houdt, treedt in dit geval op als notaris. Als koper van de woning kun je dan geen notaris kiezen. Het is wel mogelijk om advies in te winnen bij een andere notaris.
Wie betaalt de notaris?
Kosten koper (k.k.)
In het geval van kosten koper zijn de notariskosten voor de koper van de woning. Onder de notariskosten vallen dan ook de kadasterkosten van de leveringsakte en de overdrachtsbelasting. Degene die verantwoordelijk is voor het betalen van de notariskosten mag ook de notaris uitkiezen. Je hebt als verkoper van de woning dus niets te zeggen over de keuze voor de notaris, al kun je altijd jouw voorkeur aangeven richting de koper.
Vrij op naam (VON)
Als het gaat om een nieuwbouwwoning dan ligt het iets anders. De notaris-, en kadaster kosten, evenals de overdrachtsbelasting, zijn dan voor de rekening van de verkoper. De koper betaalt echt een all-in tarief. De projectontwikkelaar van de nieuwbouwwoning bepaalt in dit geval de notaris.
Kosten verkoper
Een optie die steeds vaker naar voren komt is ‘kosten verkoper’. Hiermee wordt bedoeld dat de notariskosten en de leveringsakte betaald worden door de verkoper. De koper betaalt in dit geval de overdrachtsbelasting en de inschrijving in het Kadaster. Een groot voordeel voor de verkoper in dit geval is dat hij de keuze voor de notaris mag maken.
Met welke kosten kun je nog meer te maken krijgen?
Naast de notariskosten, de overdrachtsbelasting, inschrijving in het kadaster en het opmaken van de leveringsakte, kun je als verkoper of koper van een woning met nog een aantal kosten te maken krijgen. Deze kosten komen voor de rekening van de betreffende partij.
Royementskosten of doorhalingskosten
Dit zijn kosten die verhaald worden op de verkoper. Royementskosten zijn kosten die de notaris rekent voor het doorhalen bij het Kadaster van de hypotheek/beslag inschrijving(en) van de verkoper, zodat er aan de koper vrij van hypotheek en beslag geleverd kan worden. Hiervoor maakt de notaris een royementsakte op. De oude hypotheek wordt dan daadwerkelijk bij het Kadaster doorgehaald. Binnen 3 maanden na de overdracht moet deze akte worden ingeschreven bij het Kadaster.
Hypotheekakte
Deze kosten worden verhaald op de koper. Heeft de koper een hypotheek nodig voor de aankoop van de woning, dan zijn de hypotheekkosten voor de rekening van de koper. Dit geldt uiteraard ook voor andere kosten die hierbij komen kijken, zoals kosten voor de Nationale Hypotheek Garantie, het taxatierapport, advieskosten voor tussenpersonen, de afsluitprovisie, etc.
Erfenis
Deze kosten worden verhaald op de verkoper. Het kan voorkomen dat een woning verkocht wordt uit nalatenschap. De verkopers zijn dan de erfgenamen. De notaris zal in dit geval een onderzoek doen of de verkopers daadwerkelijk de erfgenamen zijn. Het kan ook zijn dat ze voor de verkoop van de woning nog toestemming nodig hebben van een rechter of een derde. Als er een verklaring van erfrecht wordt aangeleverd door de verkopers is zo’n onderzoek niet nodig. Hieruit blijkt dan dat ze bevoegd zijn om het pand te verkopen. Ontbreekt een verklaring van erfrecht, dan zal er alsnog een onderzoek moeten plaatsvinden. De verkoper moet deze kosten betalen.
Zie ook: wanneer ontvang je het geld van de notaris?
Huis kopen, verkopen of taxeren in Hoorn of West-Friesland
Wil je een woning kopen of verkopen en ben je op zoek naar een makelaar in Hoorn of West-Friesland? Persoonlijk contact, een uitstekende prijs/kwaliteitverhouding en deskundig advies; dit zijn speerpunten die ik belangrijk vind in mijn manier van werken. Je bent altijd verzekerd van persoonlijk contact en één aanspreekpunt.
Esther van Dijk Makelaardij
Wil je een woning kopen of verkopen en ben je op zoek naar een makelaar in Hoorn of West-Friesland? Persoonlijk contact, een uitstekende prijs/kwaliteitverhouding en deskundig advies; dit zijn speerpunten die ik belangrijk vind in mijn manier van werken. Je bent altijd verzekerd van persoonlijk contact en één aanspreekpunt.
Als Gecertificeerd Register-Makelaar Register-Taxateur, duurzaamheidsadviseur, bouwkundig adviseur en universitair marketeer ben je bij Esther van Dijk Makelaardij altijd verzekerd van het beste resultaat.
Ik verzorg de volgende diensten:
Heb je vragen of wil je vrijblijvend advies? Neem gerust contact met mij op.
Je mag mij ook altijd bellen: 0621176109
Gerelateerde artikelen
In de kennisbank van Esther van Dijk Makelaardij vind je tientallen artikelen met waardevolle informatie. Heb je deze artikelen al gelezen: