Wat kost het verkopen van je huis?
Als je je huis wilt verkopen, dan komen daar behoorlijk wat kosten bij kijken. Denk dan bijvoorbeeld aan de kosten voor de makelaar, het aanvragen van een energielabel, het verkoopklaar maken van je woning en de kosten voor de notaris. In dit blog bespreken we de belangrijkste kosten die je maakt bij de verkoop van je huis.
Je huis verkopen via een makelaar
Wil je jouw huis verkopen met behulp van een makelaar? Dan worden veel van de werkzaamheden voor je uit handen genomen. Denk dan aan het bepalen van de uiteindelijke verkoopprijs, het te koop zetten van je huis op Funda of andere huizensites en het voeren van onderhandelingen met potentiële kopers.
De makelaar bepaalt ook de beste verkoopstrategie. Wat kun je bijvoorbeeld beter doen; je huis leeg verkopen of met meubilair? En is het verstandig om vooraf achterstallig onderhoud aan te pakken?
Voor de diensten van een verkopend makelaar betaal je een percentage van de uiteindelijke verkoopprijs of koopsom, of je betaalt een vast bedrag. Gemiddeld genomen betaal je voor de diensten van een verkoopmakelaar tussen de 1500 en 3000 euro.
Zie ook: Wat is makelaarscourtage: hoeveel betaal je een makelaar?
Kosten voor de aanvraag van een energielabel
Als verkoper ben je verplicht om een energielabel te hebben voor je huis. Potentiële kopers kunnen dan in één oogopslag zien hoe zuinig de woning is. De kosten voor het aanvragen van een energielabel variëren.
Waarom moet je voor een energielabel betalen?
In 2015 kreeg elk huis, zonder dat je daar iets voor hoefde te betalen, een voorlopig energielabel. Wil je je huis verkopen, dan is het verplicht om dit voorlopige energielabel definitief te maken. De aanvraag wordt gecheckt door een erkend deskundige. Hij/ zij zal ook vragen om bewijsmateriaal aan te leveren, zoals bijvoorbeeld een factuur van een installateur of een foto van jouw CV ketel.
Er komt een erkend EPA adviseur bij je aan huis: hij/zij analyseert de woning, meet diverse dingen op (kozijnen, radiatoren) en daarna ontvang je een definitief label dat 10 jaar geldig is.
Voor de aanvraag van een energielabel betaal je enkele euro’s en daarbij komen dan de kosten die je betaalt aan de controleur. Deze controleur mag zelf bepalen wat hij/ zij vraagt voor het checken van de aanvraag. Omdat je zelf mag kiezen met welke deskundige je werkt, heb je de kosten dus zelf in de hand.
Wat kost het verkoopklaar maken van je huis?
Wanneer jouw huis in goede staat verkeert, is het eenvoudiger het sneller te verkopen. Om deze reden is het altijd verstandig om een beetje te investeren in het opknappen van je huis, voordat je het in de verkoop zet. Er mogen in ieder geval, zowel binnen als buiten, geen grote mankementen zijn.
Vochtplekken moeten bijvoorbeeld behandeld worden en de raamkozijnen mogen niet verrot zijn. Verborgen gebreken kunnen ervoor zorgen dat potentiële kopers afgeschrikt worden en dat kan de verkoop van je huis in de weg staan. Zorg er dus voor dat je huis geen achterstallig onderhoud heeft.
Cosmetische aanpassingen hoeven niet aangepakt te worden. Het is bijvoorbeeld niet aan te raden om een nieuwe keuken of badkamer te plaatsen. Bij verkoop van de woning haal je deze kosten er vaak niet uit. Daarnaast kan het maar zo zijn dat de potentiële koper jouw smaak helemaal niet mooi vindt en dan heb je alsnog niets gewonnen.
Het is wel aan te raden om kleine mankementen aan te pakken en te schilderen. Dit kost weinig geld en moeite, maar doet veel voor het oog. Het verkoopklaar maken van je huis kun je zo duur maken als je zelf wilt.
Wat zijn de kosten van de notaris?
Als je je huis wilt verkopen, dan moet er een transportakte voor de overdracht van het huis opgesteld worden. Dit mag wettelijk alleen gedaan worden door een notaris. Deze bewaakt ook het financiële proces.
De notaris zorgt ervoor dat de verkoper en de bank hun geld krijgen en dat de koper het huis als eigendom krijgt. De koper schakelt de notaris in en betaalt bij de verkoop van het huis de notariskosten. Wil jij als verkoper liever zelf de notaris kiezen? Dan kan je dit voorstellen aan de kopende partij.
Voor het laten opstellen van de transportakte betaal je tussen de 500-700 euro.
Esther van Dijk Makelaardij
Wil je jouw woning verkopen in de regio West-Friesland en wil je hiervoor de hulp inschakelen van een betrouwbare verkoopmakelaar? Persoonlijk contact, een uitstekende prijs/kwaliteitverhouding en deskundig advies; dit zijn enkele speerpunten van Esther van Dijk Makelaardij. Ik werk kleinschalig waardoor je altijd verzekerd bent van persoonlijk contact en één aanspreekpunt.
Als Gecertificeerd Register-Makelaar Register-Taxateur, duurzaamheidsadviseur, bouwkundig adviseur en universitair marketeer ben je bij mij altijd verzekerd van het beste resultaat.
Er komt veel kijken bij de verkoop van een huis. Hoe fijn is het dan als je hierbij de hulp in kunt schakelen van een ervaren makelaar, die bekend is in de gehele regio Hoorn en omstreken? Neem daarom vandaag nog contact op met Esther van Dijk Makelaardij.
Je mag mij ook altijd bellen: 0621176109
Gerelateerde artikelen
In de kennisbank van Esther van Dijk Makelaardij vind je tientallen artikelen met waardevolle informatie. Heb je deze artikelen al gelezen: