Wat is het eigendomsbewijs van een woning?
Een eigendomsbewijs is het officiële bewijs dat jij de eigenaar bent van de woning. Bij de overdracht van het huis wordt dit afschrift van de notaris aan de volgende eigenaar verstrekt. Het eigendomsbewijs wordt gewaarmerkt door het Kadaster. In de volksmond wordt een eigendomsbewijs ook wel ‘transportakte’ of ‘akte van levering’ genoemd.
Wat staat er in een eigendomsbewijs?
Het eigendomsbewijs beschrijft de woning en alles wat daarbij hoort. Je kunt dan bijvoorbeeld denken aan de afmetingen en de locatie van de woning, maar ook aan zaken als kwalitatieve rechten en plichten, erfdienstbaarheden, kettingbedingen, anti-speculatiebedingen, aanwezigheid van een ondergrondse tank en grondverontreiniging.
Het eigendomsbewijs maakt duidelijk wat er allemaal valt onder het eigendom van de woning. Daarnaast wordt in het eigendomsbewijs vermeld wie de eigenaar van de woning is en hoe het huis in het bezit is gekomen van de nieuwe eigenaar. Als er eigendomsbelemmeringen zijn, dan worden deze ook vermeld. Bij het verstrekken van een nieuwe hypotheek is deze informatie van belang. Als je het eigendomsbewijs kwijt bent, dan kun je een nieuw document opvragen bij het Kadaster.
Hoe ontvang je het eigendomsbewijs?
Je ontvangt het eigendomsbewijs bij de notaris, na het passeren van de akte van levering. Het eigendomsbewijs wordt ingeschreven in de openbare registers onder de naam ‘afschrift van de leveringsakte’.
Er kan een tijdje overheen gaan voordat de notaris het afschrift terugkrijgt van het Kadaster en het naar de nieuwe eigenaar kan sturen. Je kunt daarom aan de verkoper van het huis vragen om een kopie van het eigendomsbewijs. Dan ben je in ieder geval op de hoogte van de meeste juridische bijzonderheden.
Waarom is een eigendomsbewijs belangrijk?
Een eigendomsbewijs is een document waarin officieel is vastgelegd wie de eigenaar van de woning is. Na het passeren van de akte van levering ontvang je het eigendomsbewijs van de notaris. Het eigendomsbewijs is een afschrift van de akte van levering en wordt ingeschreven in de openbare registers. Er ontstaat wel eens verwarring tussen de eigendomsakte en de akte van levering, maar eigenlijk is het eigendomsbewijs dus een afschrift van de akte van levering.
Dit afschrift is gekoppeld aan de woning, dus niet aan de persoon. De eigendomsakte wordt vernieuwd met de naam van de nieuwe eigenaar bij de overdracht van de woning. Wil jij je woning verkopen, dan zal de makelaar of taxateur vragen naar de eigendomsakte. Dit is ter inzage en ter controle.
Esther van Dijk Makelaardij
Ben je op zoek naar een woning in de regio Hoorn? Esther van Dijk Makelaardij helpt je graag in de zoektocht naar jouw droomhuis. Ik ondersteun je bij de beoordeling van de bouwkundige staat van het huis, ga mee naar de bezichtiging en adviseer je op het gebied van (eventueel achterstallig) onderhoud en de energiezuinigheid van de woning. Ook help ik je bij de onderhandeling en het opstellen van de koopakte. Als Gecertificeerd Register Makelaar, duurzaamheidsadviseur, bouwkundig adviseur en universitair geschoolde marketeer ben je bij mij altijd verzekerd van het beste resultaat.
Ik verzorg de volgende diensten:
Heb je vragen of wil je vrijblijvend advies? Neem gerust contact met mij op.
Je mag mij ook altijd bellen: 0621176109
Gerelateerde artikelen
In de kennisbank van Esther van Dijk Makelaardij vind je tientallen artikelen met waardevolle informatie. Heb je deze artikelen al gelezen: